De RED camera is volgens velen in de industrie gezien de Bentley onder de camera’s en dat weten ze bij Netflix maar al te goed. We krijgen wel eens de vraag of een canon beter is dan een RED, maar dat hangt er echt van af. Deze magnifieke camera is dan wel het neusje van de zalm, maar kan ook voor redelijk wat stress zorgen op de set. Vooral voor de beginnende video- of cinematograaf.
Eersteklas camera: wat is een RED camera
De RED ONE is een digitale cinema camera die in 4K kan filmen op een hoge frame rate. Deze camera wordt voor gebruikt voor traditionele filmen. Deze camera wordt veelal ondersteunt door prime lenzen, matte boxen en een volg focus systeem, zoals die van DJI.
Never trust a tanned editor.
Dejavont @ Reddit
Van origin tot oorsprong
RED is opgericht in 2005 door een kleding-, bril en cameraontwerper: Jim Jannard. Hij streefde naar het op de markt brengen van een betaalbare 4k bioscoopcamera: De RED One is hiervan het resultaat die in 2006 op de markt verscheen. Tot hedendaags is zijn waarde propositie een klein beetje aangepast, aangezet de RED een relatief dure camera is. Toch heeft zijn inbreng veelal goeds gedaan in de digitale cinematografie.
DSMC en DSMC2
DSMC staat voor ‘Digital Still and Motion Camera’. De 2 is een indicatie voor de tweede versie van dit systeem. Mocht je over willen stappen van je huidige RED DSMC camera naar een nieuwere RED camera die beschikt over DSMC2, dan is er goed nieuws! Je kan namelijk gewoon al je reeks gekochtem, oude accessoires aansluiten op je nieuwe RED camera. Dit is erg prettig om te weten, doordat de meeste camera benodigdheden van RED tamelijk prijzig zijn. Maar dan heb je wel kwaliteit, aldus RED.
Bewezen waarom een RED zo duur is
De RED camera schiet in een extreem hoge framerate waarbij RED’s concurrenten met veel moeite proberen bij te blijven. Een cinematic film wordt meestal geschoten in 24 frames per seconde. Door RED’s hoge frame rate is de camera in staat om een prachtig, kwalitatief, slow motion beeld te schieten. Wanneer je bijvoorbeeld in 60fps schiet, kan je je beeld 2.5x vertragen en nogsteeds in 24fps blijven. Dat houdt in dat je mooie, ofwel smooth, beelden krijgt op een redelijk hoge kwaliteit dus.
Een ander groot voordeel is dat de RED de omgeving kan ‘kalibreren’ en zo het zogenoemde ‘noise profiel’ kan aanmaken. Zo zal je weinig tot geen ruis meer hebben wanneer je in het donker schiet. Een groot nadeel is dat je dit elke keer moet instellen met de red camera wanneer de temperatuur meer dan 10 graden veranderd, je de frame rate aanpast of je lichten bijstelt. Dit kalibreren kan zo een aantal kostbare minuten in beslag nemen.
Nummer 1 Camera voor Netflix en Hollywood
Waarom de RED zo populair is bij Hollywood en Netflix, is om een aantal redenen: Het immens hoge aantal megapixels, hoge frame rate, uitermate snelle verwerkingskracht in de camera zelf, een hoog dynamische bereik en een RAW bestandsformaat. De DSMC, die hierboven al eens is genoemd, is in staat om tegelijkertijd stil beeld en video te schieten. Dit zorgt mede voor die professionele film look.
Verschillende soorten camera’s
Er zijn een aantal camera’s waarmee jij je volgende filmproject zou kunnen gaan schieten. Hoe weet je welke bij jou past? Een spiegelreflexcamera heeft afneembare lenzen doordat het licht met een spiegel op de chip wordt geschenen.
- Spiegelreflexcamera
- Compactcamera
- Systeemcamera
- Smartphonecamera
Een compactcamera daarentegen heeft geen afneembare lenzen. Dit maakt deze camera wel makkelijk meeneembaar. Een systeemcamera is net zoals een spiegelreflexcamera, maar dan zonder afneembare lenzen. Tot slot is je smartphone uitermate geschikt om mee te filmen.
Tegenwoordig zijn deze camera’s van hoge kwaliteit. In combinatie met een stabilisator, bijvoorbeeld de DJI OSMO, kan je prachtige beelden schieten.
5 Hoogstaande Alternatieven volgens Ostenta Media Group
Niks is prettiger dan je camera perfect te kunnen beheersen en in te stellen; niet hoeven zoeken en weten wat je zal schieten. Dit is nog wat ingewikkelder wanneer je voor het eerst met bijvoorbeeld een RED camera schiet of iedere cinema camera over het algemeen. Hoewel je mooiere beelden en kleuren kan vastleggen met zo’n camera, is echt voor sommige projecten soms een beetje te veel van het goede.
De Arri Alexa is een prachtiger alternatief op de RED. Over het algemeen is een Arri makkelijker in het begin dan een RED camera. Als je naar beide vlagschepen kijkt, domineert de RED Epic de Arri. De RED schiet 5K en de Arri slechts 3K. Uiteindelijk is de keuze gebasseerd op persoonlijke voorkeur. Het is maar net welke kleuren je mooier vind van beide camera’s.
Het nadeel van de Arri Alexa is dat er niet standaard een viewfinder bijzit. Sterker nog; deze kost €7500,-. Ook beschikt de Arri niet over een HDMI poort. Een nadeel van de RED camera is dat de RED niet de volledige sensor gebruikt wanneer je in een lagere resolutie schiet. Met of zonder RED camera, met deze filmtips wordt jouw NEXT project zeker een succes.
De Panasonic GH5 is een camera die veel gebruikt werd door Cinecom. Het is echt een prachtige DSLR die in 4k kan schieten. De Blackmagic Cinema Camera is een slimme, compacte camera die in 4K kan filmen. De camera beschikt over een “Micro Four Thirds sensor”. Deze beschikt over 13 stops dynamisch bereik en kan de ISO-waarde opkrikken tot over de 25.000.
Bedankt voor het lezen van dit artikel! Als jij wil dat jouw volgende project ook geschoten zal worden met een RED camera door Ostenta Media Group, ben je vrij om contact met ons op te nemen of je demo naar ons in te zenden wanneer jij je muziek carrière serieus neemt. Welke camera zou jij gaan gebruiken in jouw volgende project?