Je muziek promoten is een vak appart. Wel kunnen we het meeste eruit halen door bepaalde dingen toe te passen. Die ‘dingen’ gaan we verder behandelen in dit artikel. Zo ga jij straks nek aan nek met ‘the big boys’ met je muziek. Robert T. Kiyosaki antwoorde ooit op een vraag van journalist wat hij in zijn boek ‘Rich dad poor dad‘ beschreven heeft. De journalist vroeg hoe je een ‘best-selling author’ kan worden. Hierop antwoorde Kiyosaki dat hij verre van de beste schrijver was:
“Er zijn talloze getalenteerde schrijvers die veel beter zijn dan ik, maar simpelweg niet goed zijn in het promoten en marketen van hun boeken“. Daarom raadt hij een schrijver geen schrijfcursus aan, maar een marketingcursus. Dit is precies wat jij als artiest moet doen: Leer per direct hoe jij je muziek kan promoten!
Waar begin je met je muziek te promoten?
Je kan gewoon beginnen met je muziek promoten vanuit huis. Al is dit waarschijnlijk niet het antwoord die je zoekt. Er zijn talloze manieren om je muziek te promoten. Nu is werkt de ene beter voor de ene dan voor de andere. Het is daarom handig om voor jezelf als artiest een aantal methoden te proberen om erachter te komen wat het beste bij je past en het meeste resultaat oplevert.
Je muziek promoten begint bij het maken van een timeline. Zorg dat je genoeg tijd hebt van tevoren. Geef nummers minimaal 7 weken voor release uit; dus niet volgende week al direct. Er zijn een aantal belangrijke stappen die je moet ondernemen voor muziek promoten.
Distrubutors
Distributie is een cruciaal onderdeel van muziek promoten. Oude muziek distributeurs waren vroeger de enigste manier voor labels en independent artiesten om hun nummers, ofwel platen, in de handen van luisteraars te krijgen.
Er zijn een aantal distributeurs op de markt. De meest bekende zijn Distrokid en CDBaby. Mijn persoonlijke favoriet is Amuse. Zij streven ernaar om het uitgeven van muziek 100% gratis te maken waarbij jij als artiest ook 100% van de inkomsten krijgt. Amuse is geen sponsor van dit artikel, integendeel zelfs. Wij van Ostenta Media Group steunen jaarlijks Amuse, zodat artiesten met potentie de kans krijgen om groot te worden wanneer geld een beer op de weg is.
Ze hebben ook betaalde pakketten, maar het doel van Amuse is dat iedereen zijn of haar nummer zou moeten kunnen uitbrengen. Geld moet niet een obstakel zijn om niet je passie voor muziek uit te kunnen oefenen.
Advertising is totally unnecessary. Unless you hope to make money.
Jef l. Richards – #Oberlo21
Doeltreffend je Release aanmelden voor plaatsing op een Officiële Spotify playlist
Veel artisten weten niet dat het mogelijk is om een nummer aan te melden voor een officiële spotify playlist. Maar niks is minder waar. Wanneer je een Single, EP of Album geplant voor release hebt, kan je één nummer aanbevelen voor zogenoemde ‘playlist placement’.
Dit kan ervoor zorgen dat je nummer op een populaire playlist komt. Er zijn vele succesverhalen van artiesten die hierdoor een ‘overnight succes’ zijn geworden. Het is daardoor een goede, gratis manier van muziek promoten.
Muziek pitchen
Selecteer alle opties bij Spotify playlist submission. Vink echt alles aan. Dit klinkt misschien apart, maar uit onderzoek blijkt dat nummers op deze manier 27% meer kans hebben om in een playlist terecht te komen, wat zo krachtig is voor muziek promoten.
In de pitch beschrijving zeg je bijvoorbeeld niet: ‘ik ben opgegroeid in een arme buurt, ouders jong overleden, probleemjongere en daar ben ik bovenop gekomen’. Ze krijgen per dag ontzettend veel pitches binnen; je achtergrond als artiest boeit ze simpelweg niet. ‘You’re not alone‘.
Wat zet je er dan wel in? Met welke artiesten en producers je hebt samengewerkt, je optredens, welk radiostation je op bent afgespeeld. Alles dat waarde toevoegt aan jou als artiest. Je seksualiteit, geloof en overtuigingen kunnen ook waarde opleveren voor niche playlists.
Hoe werkt dat?
Voordat jij je muziek promoten op een playlist kan krijgen, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Allereerst heb je je spotify pagina geclaimed in ‘Spotify for Artists‘. Vervolgens heb jij je muziek aangeleverd bij je distributeur waarna je Single, Ep of Album binnen twee weken verschijnt op de Spotify for Artist sectie. Een eis is dat je nummer dan nog twee weken heeft tot release.
Wanneer je aan al deze voorwaarden voldaan hebt, kan je één nummer van je release promoten. Een officiële playlist moet dan dit nummer beluisteren. Dit betekent niet dat je gegarandeerd een plekje bemachtigd op een playlist.
Je nummer moet dan ook daadwerkelijk goed zijn. Spotify raadt aan om dit minimaal 7 dagen voor je release datum te doen. Uit ervaring blijkt dat 14 dagen van tevoren beter resultaat biedt.
Vul alle velden zo goed mogelijk in en wat je plant te doen na je release. Veel artiesten die hun muziek promoten doen dit verkeert of brengen hun nummer uit waarna ze er vervolgens niks mee doen.
Effectief je social media benutten voor muziek promoten
Social media is een super effectief medium voor muziek promoten. Daarom is het belangrijk dat je het een en ander voorbereid hebt voor je release. Een week voordat je je nummer uitbrengt, kan je een teaser uitbrengen van bijvoorbeeld je muziekvideo. Je zou ook wat foto’s van jezelf als artiest kunnen plaatsen in thema van je release. Hiermee creëer je ‘awareness‘.
Wijzig ook je profielfoto op Spotify een dag voordat jij je nummer uitbrengt. Dit maakt je luisteraar veelal nieuwsgierig om eventjes bij je pagina langs te gaan om te kijken wat er nieuw is. Dit is simpelweg gratis muziek promoten. Tenzij je kosten hebt voor een fotograaf natuurlijk. Leer daarom effectief je foto’s bewerken.
Pre-safe link
Sommige distributeurs hebben de optie om een ‘pre-safe link‘ te genereren. Wanneer je nummer uitkomt, krijgen deze mensen een melding en wordt zelfs bij sommige aan hun persoonlijke playlist toegevoegd. Je vraagt je luisteraars en fans eigenlijk om een gunst.
Dit kan je prachtig benutten door op je socials te zetten dat iedereen die je een screenshot stuurt dat ze naar je nummer luisteren, ze merch kunnen winnen.
Als je op de eerste dag van je release veel organische streams krijgt, zal het algoritme van Spotify je muziek verder promoten. Als je hier meer vanaf wil weten, raad ik je aan om het artikel van ComputerTotaal te lezen over het Spotify Algoritme. Spotify heeft namelijk drie verschillende aanpakken om tot het volledige profiel van een luisteraar te komen. Ontzettend interessant voor de artist die wat meer diepgang zoekt. Spotify is natuurlijk waar de magie gebeurt.
Meer bereik met een muziekvideo clip
Ostenta Media Group heeft al verscheiden doeltreffende muziek videos geschoten. Stuur je demo op als je met ons samen zou wil werken: Demo insturen. Na het luisteren van je demo bepalen we of we een videoclip voor je zullen schieten.
Wanneer je nieuwsgierig bent hoe je op deze manier het beste je muziek promoten aanpakt, lees dan deze praktische tips voor het maken een ijzersterke videoshoot.
Opvallend je muziek promoten met Facebook Ads
Je kan ervoor kiezen om je muziek te promoten via Facebook Ads. Daarmee bedoel ik absoluut niet door je bericht door bijvoorbeeld facebook automatisch te laten ‘promoten’, maar echt een Facebook Ads Business account aan te maken en in te richten. Dit is zo veel effectiever dan wanneer je simpelweg een berichtje automatisch promoot.
Facebook en Instagram advertenties zijn voor de leek best lastig om in te komen. Hieronder is een video van Burstimo die je door het gehele proces heen helpt en je inzicht laat opdoen van effectieve campagnes.
Zie jezelf als merk
Als artiest moet je jezelf als ‘merk zien’. Dit schept vertrouwen en assertiviteit wat uiteindelijk lijdt tot het worden van een succesvol ondernemer. Dit wordt ook wel Personal Branding genoemd. Als jij jezelf niet als merk ziet, zal je minder snel in de aandacht vallen en niet je talenten maximaal benutten.
Als jij jezelf niet als een ‘merk’ ziet en ook nooit stappen zet om je talenten, interesses, aanbiedingen en gaven, aan de wereld te ontwerpen en te laten zien, krijg je misschien niet de resultaten die je persoonlijk en professioneel wenst.
Jij als merk is een zogenoemd ‘teken’ dat je muziek en uitstraling onderscheidt van die van andere artiesten. Het begrip ‘teken’ dient eindelijk redelijk ruim uit te worden gelegd.
Start een campagne
Een muziek campagne opzetten is ontzettend handig wanneer je als je artiest je muziek promoot. Je muziek promoten met een campagne doe je in vijf stappen. De volgorde van de onderstaande punten zijn uitermate belangrijk:
- Naamsbekendheid creëren
- Interesse opwekken
- Leads genereren
- Conversie omslaan
- Loyaliteit creëren
AIDA-model
Okay, even alles op een rijtje. Hoe doe je dit? De bovengenoemde video van Burstimo legt dit prachtig uit. De bovenstaande vijf punten is wellicht beter bekend als AIDA-model. Een prachtig model als het op marketing aankomt.
Hier ga ik verder niet dieper op in, omdat er veel naslagwerk over te vinden is en ik dit niet beter uit kan leggen dan zij dat doen. Het is belangrijk dat je bekwaam bent met dit soort methodologieën. Dit helpt enorm bij je muziek promoten.
Zorg dat je er klaar voor bent
Dit klinkt misschien een beetje vreemd, maar als je te snel te groot wil worden, zal dit je niet gemakkelijk afgaan. Sommige artiesten slagen hier wel in en worden soms een zogenoemde eendagsvlieg. Aangeraden is om alles op je eigen tempo te doen. Geef jezelf tijd en ontdek wat jouw persoonlijke stijl is en wat jou uniek maakt.
Ze zou weleens waar de beste marketer of promotor op de wereld kunnen zijn, als je muziek niet goed is, is het muziek promoten allemaal voor niets geweest. Het is daarom ontzettend belangrijk om eerst goed te oefenen voordat je je muziek carrière opschaalt.
Jammer genoeg heeft een muzikant of artiest niet altijd het meest stabiele inkomen. Veel artiesten hebben problemen met financiële onzekerheid: Hoe ziet mijn toekomst eruit? Zal ik genoeg gigs krijgen? Hoe moet ik oefenen als ik de oefenruimte niet kan betalen? Dit soort gedachten en vragen kunnen best demotiverend zijn. Nog maar te zwijgen over de verwachting dat je als artiest altijd maar voor niks wilt komen optreden.
Hedendaagse artiesten hebben het dusdanig zwaar. Daarom is het belangrijk dat je disipline en geduld hebt. Jij als artiest zal dit overwinnen en je zal groot worden! Alles begint bij goede muziek en je muziek promoten.
Claim je YouTube en SoundCloud pagina
Je kan een YouTube for artist en SoundCloud for artist account claimen. Dit zorgt ervoor dat je alle content wat te maken heeft met jou als artiest kan samenvoegen. Dit zal natuurlijk niet direct impact hebben op muziek promoten, maar het zal zeker voor meer reach zorgen.
Zorg ervoor dat je als artiest op YouTube een kanaal hebt voor muziek promoten waar je muziek op te vinden is. Als je dit niet hebt, kan je deze aanmaken en de naam geven die jij als artiest gebruikt. Zorg ervoor dat jij als artiest minstens één release heeft die Google Play en/of YouTube als ‘winkel’ geselecteerd heeft.
Vervolgens ga je naar het officiële YouTube-artiesten gedeelte van je distributeur. Selecteer hier de artiest die je aan je YouTube-kanaal wilt koppelen. Tot slot verifieer je in je YouTube-account en claim jij je kanaal.
Download de Gratis Pre-Release Handout
Bedankt voor het lezen van het artikel, dit wordt enorm gewaardeerd. Mocht je alles nog even rustig willen doornemen, download dan het gratis pre-release stappenplan van Ostenta Media Group. Veel succes met je komende release en tag ons in je release post of gebruik #ostentamedia!
Als je denkt dat je klaar bent om je muziek carrière serieus te nemen en je muziek promoten wil met een mzuiek video, kan je je demo sturen naar ostenta door te klikken op demo-insturen. Wie weet wordt jij de eerstvolgende met een doeltreffende muziekvideo, zodat je niet meer achterloopt op je concurrenten, ofwel andere artiesten.